Sub NKRAs
Peningkatan Kadar Penyertaan Murid Prasekolah Sebanyak 20 peratus pada Akhir Tahun 2012 Dengan Memasukkan Semua Prasekolah Kerajaan dan Swasta Dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan
Friday 4 March 2011
Matlamat Pendidikan Prasekolah
Matlamat Pendidikan Prasekolah
Pendidikan Prasekolah bertujuan memperkembangkan potensi kanak-kanak berumur empat hingga enam tahun secara menyeluruh dan bersepadu dalam aspek jasmani,emosi,rohani ,intelek dan sosial melalui persekitaran pembelajaran yang selamat,menyuburkan serta aktiviti yang menyeronokkan, kreatif dan bermakna. Ini adalah untuk meningkatkan kemahiran,menanam keyakinan dan membentuk konsep kendiri yang positif pada diri kanak-kanak agar mereka Berjaya dalam persekitaran sedia ada dan bersedia untuk menangani cabaran dan tanggungjawab disekolah rendah.
contoh fail meja ppm
F A I L M E J A
PELAPORAN TUGAS HARIAN PEMBANTU PENGURUSAN MURID N17
NAMA ORGANISASI : SEKOLAH KEBANGSAAN SERI
DUYONG MELAKA.
UNIT PRASEKOLAH JABATAN PELAJARAN MELAKA
NAMA AGENSI : SEKOLAH KEBANGSAAN SERI DUYONG
ALAMAT : KAMPUNG PERMATANG DUYONG 75460 MELAKA
NO. TELEFON : 06-2686594
N0. FAKS : 06-2686594
MAKLUMAT PEGAWAI
NAMA : PN. NURAINI BINTI AHMAD
JAWATAN HAKIKI : PEMBANTU PENGURUSAN MURID
GRED JAWATAN : N17
UNIT : PRASEKOLAH
TARIKH MEMEGANG
JAWATAN : 09.08.2005
TARIKH PENEMPATAN : 16.08.2005
1.0 Rukun Negara
BAHAWASANYA NEGARA KITA MALAYSIA
MENDUKUNG CITA-CITA HENDAK
Mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakatnya , memelihara satu cara hidup demokratik. Mencipta satu masyarakat yang adil di mana kemakmuran negara akan dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama.
Menjamin satu cara yang liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaan yang akan menggunakan sains dan teknologi moden.
Maka kami, rakyat Malaysia berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut :
KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA
KELUHURAN PERLEMBAGAAN
KEDAULATAN UNDANG-UNDANG
KESOPANAN DAN KESUSILAAN
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
“ Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmoni
2.0 Falsafah Pendidikan Kebangsaan
“ Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan Negara ”.
3.0 Matlamat Pendidikan Kebangsaan
Pendidikan Prasekolah bertujuan untuk menyuburkan potensi murid dalam semua aspek perkembangan , mengusai kemahiran asas dan memupuk sikap positif sebagai persediaan untuk masuk ke sekolah rendah.
4.0 Teras Pendidikan
Berazam meningkatkan mutu perkhidmatan
Bekerja dengan penuh tanggungjawab
Berusaha mengikis sikap dan mementingkan diri sendiri
Berkhidmat dengan penuh muhibbah dan kemesraan
Bekerja ke arah memajukan pemikiran rakyat dan
Pembangunan Negara
Berpegang teguh kepada ajaran agama
5.0 Misi Kementerian Pelajaran Malaysia
Mewujudkan Sistem Pendidikan yang terbaik untuk menghasilkan insan yang mempunyai daya saing ketahanan tinggi bagi memenuhi aspirasi kehendak individu, masyarakat dan Negara.
6.0 Objektif Kementerian Pelajaran Malaysia
Melahirkan bangsa Malaysia yang taat setia dan bersatu padu.
Melahirkan insan yang beriman, berakhlak mulia,
Berilmu, berketerampilan dan sejahtera.
Menyediakan sumber tenaga manusia untuk keperluan dan
Kemajuan Negara.
Memberi peluang-peluang pendidikan kepada semua warganegara
Malaysia.
7.0 Nilai Teras Kementerian Pelajaran Malaysia
Berakhlak mulia
Amanah
Rajin
Ikram
Berilmu
Berfikir
8.0 Matlamat Pendidikan Prasekolah
Pendidikan Prasekolah bertujuan untuk menyuburkan potensi murid dalam semua perkembangan, menguasai kemahiran asas dan memupuk sikap positif sebagai persediaan masuk ke sekolah rendah.
9.0 Objektif Pendidikan Prasekolah
Mempunyai sifat peribadi, perwatakan dan konsep diri yang positif
untuk menjadi warganegara yang patriotik.
Menggunakan Bahasa Melayu dengan baik dan
memperkembangkan kemahiran berbahasa untuk berkomunikasi.
Menggunakan Bahasa Cina dan Bahasa Tamil dengan betul untuk
berkomunikasi di sekolah yang menggunakan bahasa penghantar
Bahasa Cina dan Bahasa Tamil.
Menggunakan Bahasa Inggeris dalam interaksi seharian selaras
dengan kedudukannya sebagai bahasa kedua.
Mengamalkan nilai-nilai islam dalam kehidupan seharian untuk
murid beragama islam.
Mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian.
Mempunyai kemahiran kognitif, kemahiran berfikir dan kemahiran
menyelesaikan masalah.
Mempunyai kemahiran emosi dan kemahiran sosial.
Mempunyai kecerdasan dan kemahiran fizikal serta mempraktikan
amalan kesihatan dan keselamatan yang baik.
Mempunyai daya kreativiti dan estetika untuk menghargai
keindahan alam dan warisan budaya.
10.0 Kandungan Kurikulum Prasekolah
Perkembangan murid akan dapat dicapai melalui enam komponen pembelajaran yang dilaksanakan secara bersepadu. Komponen tersebut adalah seperti berikut:
Bahasa dan Komunikasi.
Perkembangan Kognitif.
Kerohanian dan Moral.
Perkembangan Sosioemosi
Perkembangan Fizikal.
Kreativiti dan Estitika.
11.0 Fungsi Unit Pendidikan Prasekolah
Mengurus dan memantau pelaksanaan Pendidikan Prasekolah di
sekolah-sekolah negeri Melaka dari segi pengurusan dan
kurikulum.
Mengenal pasti, menyedia serta memberi latihan kepada tenaga
pengajar ( Jurulatih Utama/Guru/TOT ) semua sekolah
berprasekolah yang terlibat dalam program peluasan prasekolah.
Merancang dan mengurus kursus keilmuan, pemantapan dan
pengurusan prasekolah kepada guru besar, guru prasekolah dan
pembantu pengurusan murid pendidikan prasekolah.
Memastikan pelaksanaan program pendidikan prasekolah
Kementerian Pelajaran Malaysia berjalan lancar mengikut jadual
dan peruntukan yang telah ditetapkan.
12.0 Objektif Unit Pendidikan Prasekolah
Menentukan system pengurusan yang cekap berkualiti dan
berkesan.
Meningkatkan tahap fizikal, mental, emosi dan sosial kanak-kanak
miskin di luar bandar dan bandar supaya dapat bersaing dengan+
63
kanak-kanak yang mendapat pendidikan prasekolah swasta atau
lain-lain agensi kerajaan.
Meningkatkan penglibatan ibubapa dan masyarakat dalam aktiviti
prasekolah.
Memastikan mutu pendidikan prasekolah negeri Melaka berada
pada tahap yang terbaik.
15.0 Senarai Tugas, Kuasa Dan Hubungan Dengan Pegawai Lain
Sektor : Sektor Pengurusan Sekolah
Jawatan : Pembantu Pengurusan Murid N17
Tugas Pegawai Atasan Yang Ada Hubungan _____________________________________________ Guru Besar Meluluskan semua program dan aktiviti Pengurusan prasekolah diperingkat sekolah. Guru Penolong Kanan Memantau perlaksanaan program dan aktiviti pengurusan prasekolah di peringkat sekolah. Guru Penolong Kanan Kokurikulum Mengurus, merancang dan menyelaras perlaksanaan program dan aktiviti pengurusan prasekolah diperingkat sekolah. Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid Mengurus , merancang urusan kemasukan data dan pendaftaran murid. Guru Prasekolah Merancang dan menyelaras perlaksanaan program dan aktiviti pengurusan prasekolah | Tugas & Tanggungjawab Membantu pentadbiran pengurusan prasekolah _____________________________ Membantu pengurusan Pengajaran dan Pembelajaran murid Prasekolah. Membantu pengurusan Penyediaan Makanan ,mengurus dan Membersih. Membantu urusan penjagaan Hal ehwal murid. | Kuasa Yang Diberi ________________________________ Melaksanakan setiap program atau aktiviti yang berkaitan. Mengambil tindak ikut terhadap arahan yang diberikan. | Tugas Pegawai Lain Yang Ada Hubungan Guru Dari Sekolah yang Sama _______________________________________ Membantu melaksanakan aktiviti prasekolah di peringkat sekolah dan daerah. Pembantu Tadbir Membantu urusankewangan |
16.0 Bidang Tugas
16.1 Pengurusan Pentadbiran Kelas Prasekolah.
Tugas pegawai atasan Yang Ada Hubungan ___________________________ Guru Besar Guru Prasekolah | Tugas & Tanggungjawab _______________________________________________________________________________________________ Pendaftaran murid prasekolah Penyediaan makanan Mengurus kebersihan murid Mengurus fizikal dan keceriaan kelas Pengurusan kesihatan murid Pengurusan aspek keselamatan Pengurusan penyediaan BBM Pengurusan membantu P&P Pengurusan penyusunan fail dan rekod Pengurusan stok dan inventori Pengurusan surat menyurat |
16.2 Pengurusan Pengajaran dan Pembelajaran Murid
Prasekolah.
Tugas pegawai atasan yang ada hubungan __________________________ Guru Besar Guru Prasekolah | Tugas & Tanggungjawab _________________________________________________________ *Membantu guru prasekolah merancang aktiviti bimbingan dan asuhan. *Membantu menimbulkan suasana yang selesa , selamat dan menggembirakan bagi merancang bimbingan dan asuhan. *Membantu mewujudkan dan merancang naluri ingin tahu dan untuk meneroka dan menjelajah dikalangan murid prasekolah. *Membantu merangsang dan meningkatkan motivasi murid prasekolah supaya bersedia untuk belajar. *Membantu memilih dan menyediakan bahan-bahan serta peralatan yang sesuai dengan keperluan kesediaan dan perkembangan murid prasekolah. *Membantu mengawas dan menjaga keselamatan, kesihatan dan keselesaan murid samada didalam atau diluar kawasan sekolah semasa murid-murid berkenaan dibawah jagaannya. *Memberi bantuan kepada murid-murid dan mendampingi mereka semasa menjalankan aktiviti-aktiviti harian di sekolah supaya mereka dapat melibatkan diri secara aktif. *Membantu guru prasekolah dalam penyediaan pengajaran dan pembelajaran. |
16.3 Pengurusan Penyediaan Makanan / Mengemas dan
Membersih.
Tugas pegawai atasan yang ada hubungan ___________________________ Guru Besar Guru Prasekolah | Tugas & Tanggungjawab _______________________________________________________ Menyedia dan menghidang makanan dan minuman yang bersih, berzat dan seimbang bagi murid-murid parasekolah. Mengemas dan membersihkan perkakas seperti pinggan, piring, cawan, peralatan dapur, mangkuk, cerek,peti ais dan sebagainya. Menyedia dan mengemas kelas sebelum dan selepas kelas termasuk menyapu, mengunci dan menjaga kebersihan kelas. Mengatur kerusi dan meja serta membantu guru menyusun alat dan bahan pengajaran didalam kelas. |
16.4 Pengurusan Penjagaan Hal Ehwal Murid.
Tugas Pegawai Atasan Yang Ada Hubungan ___________________________ Guru Besar. Guru Prasekolah | Tugas & Tanggungjawab _____________________________________________________ Melayani karenah murid-murid prasekolah dan menolong memastikan murid-murid sentiasa berkeadaan bersih . Menjadi teladan yang baik kepada murid-murid dari segi tingkah laku, tutur bahasa dan kekemasan diri. Menyambut kedatangan murid-murid semasa menghadiri kelas dan juga memastikan murid-murid keluar kelas dalam keadaan selamat. Membantu murid-murid ke tandas sekiranya perlu dan membantu memerhatikan murid-murid sentiasa dalam keadaan sihat dan bersih . Membantu guru prasekolah menjaga keselamatan alatan dan kemudahan prasekolah. Membantu mengawasi murid-murid prasekolah semasa Ketiadaan guru prasekolah. |
Proses Kerja / Carta Aliran Kerja / Senarai Semak
Pembantu Pengurusan Murid Prasekolah
17.1 Pendaftaran Murid
i ) Proses Kerja Pendaftaran Murid
Aktiviti | 17.1 | PENGURUSAN PRASEKOLAH | | |
Subaktiviti | 17.1.1 | PENDAFTARAN MURID | Muka surat ini | / |
Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Dirujuk | Undang-Undang / Peraturan | | |
1. Menerima senarai nama murid yang berjaya. | GB / Guru | | | |
2. Menyemak dan melengkapkan maklumat murid. | Guru | | | |
3. Merekod maklumat dalam Buku Rekod Pendaftaran Murid dan Buku Rekod Kedatangan. | Guru | | | |
4. Menyimpan maklumat murid dalam fail. | Guru | | | |
5. Menghantar sesalinan ke pejabat. | Guru | | | |
Penyediaan Makanan
i ) Proses Kerja Penyediaan Makanan
Aktiviti | 19.1 | PENGURUSAN PRASEKOLAH | | |
Subaktiviti | 19.1.2 | PENYEDIAAN MAKANAN | Muka surat ini | / |
Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Dirujuk | Undang-Undang / Peraturan | | |
1. Berbincang dengan guru tentang menu harian. | Guru | | | |
2. Merancang pembelian bahan- bahan yang diperlukan | Guru | Rujuk pekeliling perolehan | | |
3. Mendapatkan kelulusan perolehan | GB | | | |
4. Membuat pesanan bahan yang diperlukan | Guru | | | |
5. Menerima barang-barang yang dipesan. | Guru | | | |
6. Mengenalpasti barang yang diterima menepati spesifikasi yang ditetapkan | Guru | | | |
7. Merekodkan penerimaan. | Guru | | | |
8. Menyediakan makanan mengikut menu yang telah ditetapkan. | Guru | | | |
9. Menghidangkan makanan kepada murid. | Guru | | | |
10. Membersihkan semula semua peralatan/persekitaran. | Guru | | | |
11. Menyusun semula peralatan yang telah digunakan ke tempat asal. | Guru | | | |
iii ) Senarai Semak Penyediaan Makanan
Bil | Aktiviti | Tindakan | Catatan |
1 | Merancang menu harian dengan guru | | |
2 | Merancang pembelian bahan | | |
3 | Membuat pesanan | | |
4 | Menerima barang-barang pesanan | | |
5 | Menepati speksifikasi | | |
6 | Merekod penerimaan | | |
7 | Menyediakan makanan | | |
8 | Menghidangkan makanan | | |
9 | Mengemas semula peralatan/ persekitaran | | |
10 | Membersihkan peralatan | | |
11 | Menyusun semula peralatan | | |
Mengurus Kebersihan Murid
i ) Proses Kerja Mengurus Kebersihan Murid
Aktiviti | 18.1 | PENGURUSAN PRASEKOLAH | | |
Subaktiviti | 18.1.2 | MENGURUS KEBERSIHAN MURID | Muka surat ini | / |
Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Dirujuk | Undang-Undang / Peraturan | | |
1. Berbincang dengan guru tentang aspek kebersihan yang perlu diberi perhatian. | Guru | | | |
2. Memerhati setiap aspek kebersihan murid. | Guru | | | |
3. Membimbing murid tentang cara menjaga kebersihan . | Guru | | | |
4. Membuat pemantauan berterusan. | Guru | | | |
Pengurus Fizikal Dan Keceriaan Kelas
i ) Proses Kerja Pengurus Fizikal Dan Keceriaan Kelas
Aktiviti | 19.1 | PENGURUSAN PRASEKOLAH | | |
Subaktiviti | 19.1.4 | PENGURUSAN FIZIKAL DAN KECERIAAN KELAS | Muka surat ini | / |
Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Dirujuk | Undang-Undang / Peraturan | | |
1. Menerima arahan daripada guru. | Guru | | | |
2. Berbincang dengan guru tentang kebersihan fizikal dan keceriaan kelas. | Guru | | | |
3. Mengenalpasti kawasan yang perlu diambil tindakan di dalam dan luar kelas dari pelbagai aspek. | Guru | | | |
4. Pemantauan dan pemerhatian tentang arahan yang diterima | Guru | | | |
5. Pemantauan berterusan dilaksanakan. | Guru | | | |
iii ) Senarai Semak Pengurus Fizikal Dan Keceriaan Kelas
Bil | Aktiviti | Tindakan | Catatan |
1 | Menerima arahan daripada guru | | |
2 | Berbincang dengan guru | | |
3 | Kenalpasti kawasan, susunan dan hiasan kelas. | | |
4 | Pemantauan guru | | |
5 | Memastikan kelas bersih dan ceria | | |
6 | Pemantauan berterusan | | |
Pengurus Kesihatan
i ) Proses Kerja Pengurusan Kesihatan
Aktiviti | 19.1 | PENGURUSAN PRASEKOLAH | | |
Subaktiviti | 19.1.5 | PENGURUSAN KESIHATAN MURID | Muka surat ini | / |
Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Dirujuk | Undang-Undang / Peraturan | | |
1. Menerima arahan daripada guru tentang penekanan aspek kesihatan. | Guru | | | |
2. Berbincang dengan guru tentang aspek kesihatan yang perlu diberi perhatian. | Guru | | | |
3. Menyemak rekod kesihatan murid dan fail peribadi. | Guru | | | |
4. Mengenalpasti tahap kesihatan murid. | Guru | | | |
5. Membimbing murid yang menghadapi masalah kesihatan. | Guru | | | |
6. Pemantauan berterusan dijalankan. | Guru | | | |
iii ) Carta Aliran Pengurusan Kesihatan
Bil | Aktiviti | Tindakan | Catatan |
1 | Menerima arahan daripada guru tentang aspek kesihatan. | | |
2 | Membuat perbincangan dengan guru | | |
3 | Menyemak rekod kesihatan murid | | |
4 | Mengenalpasti tahap kesihatan murid | | |
5 | Membimbing | | |
6 | Pemantauan berterusan | | |
Pengurusan Aspek Keselamatan
i ) Proses Kerja Pengurusan Aspek Keselamatan
Aktiviti | 19.1 | PENGURUSAN PRASEKOLAH | | |
Subaktiviti | 19.1.6 | PENGURUSAN ASPEK KESELAMATAN MURID | Muka surat ini | / |
Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Dirujuk | Undang-Undang / Peraturan | | |
1. Menerima arahan daripada guru. | Guru | | | |
2. Berbincang dengan guru tentang keselamatan murid sebelum, semasa dan selepas sekolah. | Guru | | | |
3. Sentiasa mengawasi tahap keselamatan murid. | Guru | | | |
4. Memberi bimbingan kepada murid tentang aspek keselamatan. | Guru | | | |
5. Pemantauan berterusan. | Guru | | | |
iii ) Carta Aliran Pengurusan Aspek Keselamatan
Bil | Aktiviti | Tindakan | Catatan |
1 | Menerima arahan daripada guru | | |
2 | Berbincang dengan guru | | |
3 | Mengawasi keselamatan murid-murid | | |
4 | Pemantauan berterusan | | |
Pengurusan Penyediaan Bahan Bantu Mengajar ( BBM )
i ) Proses Kerja Pengurusan Penyediaan Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Aktiviti | 19.1 | PENGURUSAN PRASEKOLAH | | |
Subaktiviti | 19.1.7 | PENGURUSAN PENYEDIAAN BAHAN BANTU MENGAJAR (BBM) | Muka surat ini | / |
Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Dirujuk | Undang-Undang / Peraturan | | |
1. Menerima arahan daripada guru. | Guru | | | |
2. Berbincang dengan guru tentang Bahan Bantu Mengajar (BBM) yang perlu disediakan. | Guru | | | |
3. Mengenalpasti bahan yang diperlukan untuk membina BBM. | Guru | | | |
4. Menyediakan peralatan. | Guru | | | |
5. Membina Bahan Bantu mengajar (BBM). | Guru | | | |
6. Perbincangan dengan guru tentang kesesuaian BBM yang disediakan. | Guru | | | |
7. Penyerahan BBM kepada guru. | Guru | | | |
iii ) Carta Aliran Pengurusan Penyediaan Bahan Bantu Mengaja (BB )
Bil | Aktiviti | Tindakan | Catatan |
1 | Menerima arahan daripada guru | | |
2 | Berbincang dengan guru spesifikasi BBM | | |
3 | Kenalpasti bahan yang diperlukan | | |
4 | Membina bahan (BBM) | | |
5 | Serah kepada guru | | |
Pengurusan Membantu P & P
i ) Proses Kerja Pengurusan Membantu P & P
Aktiviti | 19.1 | PENGURUSAN PRASEKOLAH | | |
Subaktiviti | 19.1.8 | PENGURUSAN MEMBANTU P & P | Muka surat ini | / |
Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Dirujuk | Undang-Undang / Peraturan | | |
1. Menerima arahan daripada guru. | Guru | | | |
2. Berbincang dengan guru tentang tugasan yang perlu dilaksanakan dalam P&P. | Guru | | | |
3. Menyediakan peralatan dan bahan yang diperlukan. | Guru | | | |
4. Melaksanakan tugasan yang diberikan. | Guru | | | |
5. Mengenalpasti sejauh mana keberkesanan dalam membantu P&P. | Guru | | | |
6. Melaksanakan tugas secara berterusan. | Guru | | | |
iii ) Senarai Semak Pengurusan Membantu P & P
Bil | Aktiviti | Tindakan | Catatan |
1 | Menerima arahan daripada guru | | |
2 | Berbincang dengan guru tentang P&P dan BBM | | |
3 | Kenalpasti bahan yang diperlukan | | |
4 | Membina bahan (BBM) | | |
5 | Serah kepada guru | | |
Pengurusan Penyusunan Fail dan Rekod
i ) Proses Kerja Pengurusan Penyusunan Fail dan Rekod
Aktiviti | 19.1 | PENGURUSAN PRASEKOLAH | | |
Subaktiviti | 19.1.9 | PENGURUSAN FAIL DAN REKOD | Muka surat ini | / |
Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Dirujuk | Undang-Undang / Peraturan | | |
1. Menerima arahan daripada guru. | Guru | | | |
2. Mengenalpasti fail dan rekod yang perlu disediakan. | Guru | | | |
3. Mendapatkan maklumat yang perlu difailkan. | Guru | | | |
4. Melaksanakan tugasan. | Guru | | | |
5. Menghantar sesalinan ke pejabat. | PK HEM | | | |
6. Simpan dalam fail dan rekod. | Guru | | | |
iii ) Proses Kerja Pengurusan Penyusunan Fail dan Rekod
Bil | Aktiviti | Tindakan | Catatan |
1 | Menerima arahan daripada guru | | |
2 | Kenalpasti fail/rekod | | |
3 | Melaksanakan tugasan | | |
4 | Kemas dan lengkap | | |
5 | Hantar sesalinan ke pejabat | | |
6 | Simpan fail & rekod | | |
Pengurusan Stok / Inventori / Harta Modal
i ) Proses Kerja Pengurusan Stok / Inventori / Harta Modal
Aktiviti | 19.1 | PENGURUSAN PRASEKOLAH | | |
Subaktiviti | 19.1.10 | PENGURUSAN STOK / INVENTORI / HARTA MODAL | Muka surat ini | / |
Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Dirujuk | Undang-Undang / Peraturan | | |
1. Menerima arahan daripada guru. | Guru | | | |
2. Menerima barang atau peralatan. | Guru | | | |
3. Menentukan spesifikasi barang tersebut. | Guru | | | |
4. Merekod stok. | Guru | | | |
5. Merekod harta modal | | | | |
6. Merekod inventori pada barang atau peralatan tersebut. | Guru | | | |
7. Meletak di tempat yang sesuai. | Guru | | | |
iii ) Proses Kerja Pengurusan Stok / Inventori / Harta Modal
Bil | Aktiviti | Tindakan | Catatan |
1 | Menerima arahan daripada guru | | |
2 | Penerimaan barang-barang | | |
3 | Menepati spesifikasi | | |
4 | Merekod stok | | |
5 | Merekod harta modal | | |
5 | Merekod inventori | | |
6 | Letak di tempat yang sesuai | | |
Pengurusan Surat Menyurat
i ) Proses Kerja Pengurusan Surat Menyurat
Aktiviti | 19.1 | PENGURUSAN PRASEKOLAH | | |
Subaktiviti | 19.1.11 | PENGURUSAN SURAT-MENYURAT | Muka surat ini | / |
Proses Kerja | Pegawai Yang Meluluskan / Dirujuk | Undang-Undang / Peraturan | | |
1. Menerima arahan daripada guru. | Guru | | | |
2. Merekod surat yang diterima. | Guru | | | |
3. Berbincang dengan guru tentang tindakan yang perlu diambil. | Guru | | | |
4. Menjawab surat. | Guru | | | |
5. Menghantar surat kepada pihak yang berkenaan. | Guru | | | |
6. Menyimpan sesalinan dalam fail. | Guru | | | |
iii ) Proses Kerja Pengurusan Surat Menyurat
Bil | Aktiviti | Tindakan | Catatan |
1 | Menerima arahan daripada guru | | |
2 | Merekod surat terima | | |
3 | Berbincang dengan guru | | |
4 | Perlu mengambil tindakan | | |
5 | Menjawab surat | | |
6 | Hantar sesalinan ke pejabat | | |
7 | Simpan satu salinan dalam fail dan menghantar kepada pihak yang berkenaan | | |
20.0 Norma Kerja Pembantu pengurusan Murid
Ia merupakan jangkamasa atau lain-lain pengukuran prestasi yang telah ditetapkan bagi menyiapkan sesuatu kerja.
Bil | Jenis Kerja | Masa Diambil % Setahun | Hari |
1. | Pendaftaran Murid | 2 | 5 |
2. | Penyediaan Makanan | 20 | 48 |
3. | Mengurus Kebersihan Murid | 20 | 48 |
4. | Pengurusan Fizikal dan Keceriaan Kelas | 20 | 48 |
5. | Pengurusan Kesihatan | 5 | 12 |
6. | Pengurusan Aspek Keselamatan Murid | 8 | 19 |
7. | Pengurusan Penyediaan Bahan Bantu Mengajar | 10 | 24 |
8. | Pengurusan Membantu P&P | 7 | 17 |
9. | Pengurusan Fail dan Rekod | 3 | 7 |
10. | Pengurusan Stok/Inventori/Harta Modal | 3 | 7 |
11. | Pengurusan Surat Menyurat. | 2 | 5 |
JUMLAH | 100 | 240 | |
21.0 Senarai Tugas Harian Pembantu pengurusan Murid
Pegawai Hendaklah menyenaraikan tugas harian dengan menggunakan borang yang disediakan. Disiapkan setiap hari diletakkan diatas meja supaya mudah dirujuk.
NAMA :………………………………………………………………………..
JAWATAN:……………………………………………………………………..
TARIKH :……………………………………………………………………….
BIL _________ | TUGAS SAYA HARI INI ____________________________________________________________ SILA LIHAT LAMPIRAN | CATATAN __________________________________ |
Subscribe to:
Posts (Atom)